• Tips för dig med Internet Explorer

Internet Explorer

Vilken version av Internet Explorer
har du?

Klicka här för att kontrollera!

Här anges den "nyaste" webbläsare som kan installeras i de olika operativsystemen.

Windows XP

Internet Explorer 8

Windows Vista

Internet Explorer 9

Windows 7

Internet Explorer 9 och 10
Internet Explorer 10 har släppts, mars 2013.

Windows 8

Internet Explorer 10

Installera tillägg

Google Chrom Frame (webbplatsen)

Vill du uppdatera din webbläsare men är osäker på hur man gör, kontakta mig (klicka!) Ange ungerfärlig tid på eftermiddag, kväll som du går att få tag på så ringer jag upp.

Om man vill uppdatera sin webbläsare till Internet Explorer 9 så behöver man ha en del information om vad man har för komponenter i datorn, jag hjälper dig att ta reda på det.

Tips!

För alla som producerar en webbsida är Internet Explorer ett "gissel".
De senaste versionerna 9 och 10 fungerar, men 7 och 8 är inte roliga!
När man producerar en webbsida vill man givetvis att alla ska kunna se den, men det handlar också om att hänga med i den it-utveckling som hela tiden sker. Inom just webbproduktion jobbas det febrilt med att göra mer användarvänliga webbsidor.

Förutom Internet Explorer så finns det inga problem, de övriga webbläsarna är hur bra som helst på att visa en webbsida som det är tänkt.

Det finns ytterligare en stor fördel med att välja en annan webbläsare och det är att de i motsats till Internet Explorer - alla versioner, väldigt sällan kraschar och hänger sig.

Du som idag använder Internet Explorer 7 och 8, ser den nya sidan men inte optimalt. Har du XP operativsystem på datorn kan du inte ha någon nyare version av Internet Explorer, se information till vänster.

Har du inte senaste versionen av din webbläsare så är du automatiskt mer utsatt för hot när du är ute och surfar, säkerheten är mycket bättre i de nyare versionerna.

Hur löser man detta då?

Om man nu inte kan tänka sig att släppa Internet Explorer så finns det en väldigt enkel lösning! Här kommer en länk till en sida som heter "Chrome Frame".
Detta är ett litet tillägg som installeras i din Internet Explorer. Tillägget är helt ofarligt (du har redan en mängd olika tillägg som är installerade utan att du vet om det). Följ instruktionerna (klicka för förhandsbild) så kommer tillägget att installeras, installationen går väldigt snabbt. Efter installationen stänger du ner din webbläsare och öppnar du den igen och sen är det bara att surfa.

Vad är nyttan med detta?

Du kommer att se föreningens webbsida som den är tänkt att se ut (som när man använder Googles webbläsare, Chrome). Sidan kommer att laddas mycket snabbare än vad Internet Explorer själv gör. Det är inte bara föreningens webbsida som kommer att visas bättre och snabbare utan även andra webbsidor. Det handlar om att jag som producerar webbsidan lägger in en kod som din webbläsare känner av och när den läser koden visar den automatiskt sidan som om du hade en Chrome installerad istället. Om webbsidan inte har den koden inlagd så kommer sidan att visas precis som den har gjort tidigare. Aftonbladet, Expressen och andra stora webbsidor har koden inlagd. Det handlar om hur mycket kunskap den som producerar webbsidan har. För dig som har Internet Explorer 8 kommer det bli en markant skillnad på utseendet även på vissa andra webbsidor som du besöker.