• Besökta evenemang
Logotyp

Våra evenemang 2012Trollhättans Trädgårdsförening

Klicka på bilden för att få upp större bild. Här kan det finnas fler bilder från evenemanget.

När du har fått upp den stora bilden kan du titta längst ner på sidan. Ser du små bildminiatyrer där, då finns det mer bilder. Du kan också lägga musen på den bilden som visas här på sidan. Då står det hur många bilder det finns till just det evenemanget. Mer information om hur galleriet fungerar finner du i "Webbhjälpen".

Årets Eldsjäl 2012 | Prisutdelning på Älvsjömässan 2012 04 12

På årets Trädgårdsmässa i Älvsjö i april tilldelades Ulla Johansson utmärkelsen "Trädgårdens eldsjäl 2012". Ni som inte var uppe i Stockholm på mässan och kunde följa Ulla kommer här ett kollage av bilder på både på prisutdelning och lite annat blandat.
Tidningen "Hemträdgården Nr 5" har gjort ett repotage om Ulla som ni väl inte har missat. Vi har lagt hela reportaget i en PDF som ni kan läsa här på webbsidan eller ladda hem om ni så vill.

Rosor för nordiska trädgårdar | 2012-10-24

En av Nordens främsta experter på rosor, Lars-Åke Gustavsson, har besökt Trollhättan. C:a 50 personer fick njuta av vackra rosbilder och intressant föredrag. Lars-Åke är bl. a chef för den botaniska trädgården vid Fredriksdals friluftsmuseum i Helsingborg och har givit ut böcker om rosor. Hans egna favoritsorter är buskrosor och pimpinellrosor. Trollhätterosen provodlas nu på Fredriksdal. Lars-Åke rekommenderade ett besök på Rosariet i Jönköping, som har stor artrikedom.

Att flytta stora växter | 2012 09 06

Att flytta stora växter är inte lätt. Jolanta Larsson, som har Torpets Trädgård i Dalsland, har dock fått erfarenhet av detta då hon flyttade en stor del av sin gamla trädgård till en helt ny tomt. Hon flyttade bl.a. en tolvårig, Citronlind och ett tioårigt Tulpanträd med gott resultat. Torsdagen den 6 september besökte hon Trollhättans Trädgårdsförening vid Missionskyrkan där hon med bilder visade hur hon hade gjort.

Trädgårdsbesök hos Lena Blixö | 2012-08-23

Torsdagen den 23 augusti hade vi vår första programpunkt för hösten. Det var ett besök hos Lena Blixö på Önafors i Vänersborg, dit runt 35 personer hade kommit, trots dagens regnskurar. Men på kvällen strålade solen och lyste över den vackra trädgården. Huset där Lena och hennes man bor i är över 200 år gammalt med en trädgård på över 8000 kvm, som ligger vackert i en sluttning mot Lillån. Trädgården är däremot inte så gammal utan den har makarna anlagt själva.
I trädgården finns "allt". Många mycket ovanliga växter och träd finns, t.ex mullbärsträd med mogna bär och en blå hibiskus.
Föreningens medlemmar imponerades och tackade för besöket med att lämna en Trollhätteros

Tusen Trädgårdar 2012 | 2012-08-12

Söndagen den 12 augusti var det trädgårdsvisning hemma hos medlemmarna Karin och Anders Bohlin samt Anita och Stig Sundberg. Intresset var mycket stort och det var väldigt många intresserade besökare som fick ta del av dessa fantastiskt fina trädgårdar i strålande solsken. Många fick tips på vägen och svar på frågor.

Växthus och frösådd | 2012-02-15

Medan solen strålar blir allt starkare och vårkänslorna kommer igång kliar det i många gröna fingrar att få börja med vårens aktiviteter vad gäller frösådd, omplantering av krukväxterna, ta sticklingar osv. Därför var botanisten Lars Lindberg från Alingsås en mycket välkommen gäst till Trollhättans Trädgårdsförening första evenemang för i år med sin väbesökta föreläsning om hur man sköter växthus och hur man lyckas med frösådd av tomater, gurka osv.