Trädgårdsvandring hos Göran och Savoi Sjöberg i Velanda 23 september 2021

Några medlemmar från föreningen gjorde ett mycket trevligt besök hemma hos
Göran och Savoi i Velanda. Trots att det var mulet och stundtals lite regnigt väder,
så hindrade det inte denna intresserade skara att vandra runt i denna natursköna omgivning.
Här fanns mycket att titta på, och framförallt så fanns det en stor biologisk mångfald i deras trädgård.

Göran och Savoi Sjöberg, Velandavägen 29. Trädgårdsvisning.

Centralt belägen i trädgården fanns ett damm-komplex bestående av tre dammar, varav en med en stor ö i. Här hade de skapat en trevlig sitthörna och en liten bro gick ut till ön.
Mycket fåglar besökte regelbundet trädgården och speciellt dammarna. Det fanns även vattensalamandrar i dammarna, vilka är ganska ovanliga nuförtiden.

Trädgården omgärdades av olika blandade buskage och lähäckar. När dessa planterades så hade Göran & Savoi haft som mål, att få in mycket blommande buskar som sätter bär och frukt.
Bland annat så kunde man finna slånaronia, fläder, olika hagtorns-arter, hassel, rönnar, och olika vildaplar.
Savoi sår bland annat mycket kärnor från de aplar hon har i trädgården, som sedan får växa upp till små träd.
Dessa använde hon sedan att göra blandade lähäckar av. De brukar älskas av humlor och bin och det surrar ordentligt i dessa om vårarna, berättar Savoi.

Göran & Savoi berättar också att de blivit intresserade av skogsträdgårdar, så de brukar plantera lite nya buskar och träd varje år som producerar något ätligt. De visade oss bland annat japansk silverbuske, storfruktig hassel, turkisk trädhassel, havtorn och stora mullbärsträd.
Det var riktigt spännande att se så många nya bärbuskar!

Trädgården bjöd på flera överraskningar för besökaren.
Genom en liten ingång bland några buskar, så öppnade sig plötsligt en öppen lövsal, där man kunde sitta i härlig skugga under sommarens heta dagar med björkar och stora hasselbuskar omkring sig. Om våren så är det ett myller av fågelsång runt denna lövsal, nästan öronbedövande, berättar Savoi och skrattar.

På tomten har de nyligen satt upp ett stort tunnelväxthus som ska innehålla en del andra godsaker så småningom. Det finns alltid lite mindre projekt att sysselsätta sig med runt om i trädgården.
Här märks det tydligt att trädgården även skall vara en plats för eftertanke, återhämtning och njutning för det finns gott om trevliga sittplatser lite här och där. Bla så hade de byggt en uteplats med tak, bord och grillplats, samt utsikt rakt emot dammarna. Härifrån kunde de även spana in trädgårdens vilda besökare.

Besöket avslutades senare på uteplatsen med grillad korv med bröd och kaffe. Inte dumt, när det började bli kyligare på kvällen. Vi hoppas på ett återbesök en annan gång.

Trädgården ligger på Velandavägen 29, 461 98 Trollhättan (gamla Konsum i Velanda).
Texten om besöket är skriven av ordförande Roger Viklund. Foto är tagna av Bengt-Eric Mårtensson och Lena Karlsson.

Publicerat

i